AVG/GDPR: Google, Facebook, E-mailmarketing

18 januari 2018 – in opdracht van Nochii Online Marketing

Als adverteerders maken we gebruik van data die verzameld zijn door grote spelers als Google en Facebook. Maar wat is dan de rol van Google en Facebook binnen de AVG? En welke impact heeft de AVG op e-mailmarketing? Daarop geven we antwoord in deze blog. Benieuwd wat de AVG/GDPR inhoudt? Lees het in onze vorige blog.

Google

Bij het adverteren op Google geeft de gebruiker toestemming op het beleid van Google. Hier vallen de volgende advertentiemogelijkheden onder: Search Advertising, Display Advertising, Gmail Advertising, Shopping Advertising en Video Advertising. Als adverteerder is het belangrijk dat je in je privacy- en cookieverklaring omschrijft welke vormen je hiervan inzet. Daarnaast moet je vermelden met welk doel de persoonsgegevens verwerkt worden. Binnen Google kunnen dit de volgende doelen zijn: Interest & Remarketing, In-Market Audiences, Affinity Audiences en Demographics for Search Ads. Dit zijn targetingmethodes waarvoor officieel toestemming moet worden gevraagd. Daarnaast is er de mogelijkheid om te kiezen voor Similar Audiences. Deze doelgroep zorgt nogal voor onduidelijkheid, omdat je hier target op een doelgroep die vergelijkbaar is met de doelgroep die wel toestemming heeft gegeven. Hiervoor geldt ook dat Google toestemming moet vragen.
Als adverteerder voer je dit door in de privacy- en cookieverklaring en moet je toestemming hebben via een opt-in. Opt-in wil zeggen dat de gebruiker actieve toestemming geeft op een of meerdere bovenstaande targeting methodes. Zorg ervoor dat deze opt-in ondubbelzinnig is en geen twijfel teweeg brengt of er daadwerkelijk toestemming is gegeven.

Facebook

Het adverteren op Facebook kent ongeveer dezelfde procedure. De gebruiker geeft namelijk toestemming op het beleid van Facebook. Hier vallen de volgende advertentiemogelijkheden onder: Facebook, Instagram, Audience Network en Messenger. Neem deze opties mee in je privacy- en cookieverklaring en benoem specifiek welke vorm en met welk doel. Op Facebook kun je nog specifieker targetten dan op Google, dit vraagt extra zorgvuldigheid. Target je op een klantenbestand of websiteverkeer, dan dien je hier expliciet toestemming voor te vragen. Dit geldt ook voor het vullen van (remarketing)doelgroepen door middel van een Facebook pixel. Daarnaast bestaan er nog de lookalike audiences en targeting op betrokkenheid. Vermeld dit ook in je privacy- en cookieverklaring als je hier gebruik van maakt. Verder is Facebook uitermate geschikt voor profileren. Hiermee wordt de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens bedoeld. Aan de hand hiervan kunnen adverteerders gedrag evalueren en voorspellen. Als je aan de hand van deze informatie iemand gericht profileert en benadert kan deze persoon vanaf 25 mei hier bezwaar tegen maken. Je moet deze persoon dan uitsluiten voor deze profilering.

E-mailmarketing

Is alleen opt-in toegestaan of is dubbel opt-in verplicht? Is opt-out nog toegestaan en wat is het verschil? In het geval van opt-in geeft de gebruiker actief toestemming om mailing te ontvangen. Deze optie is al verplicht en vanaf 25 mei 2018 worden er sancties opgelegd als dit niet wordt gebruikt. Opt-out is een vooraf aangevinkte button, dit is niet toegestaan met de huidige privacywetgeving en al helemaal niet meer na 25 mei 2018. De AVG geeft de voorkeur aan dubbel opt-in, hierbij geeft de gebruiker actief toestemming en ontvangt vervolgens een mail die ook nog bevestigd moet worden.

Je moet kunnen aantonen en verklaren waarom je iemand (nogmaals) per mail benadert. Ga voor jezelf na of het relevant is dat je de persoonsgegevens opslaat en iemand 5 jaar later nogmaals per mail benadert. Dit is ook afhankelijk van het soort product, goed of dienst. Gaat het om een sollicitant of betreft het de aankoop van een tube tandpasta? De persoonsgegevens van de sollicitant zijn in dit geval relevanter. Maar is het ook van belang dat je geboortedatum van de sollicitant opslaat? En zo ja, waarom? Dit moet je allemaal kunnen beargumenteren.

Vervolgens is het belangrijk dat je specifiek bent. Je moet per ‘email’ onderwerp de frequentie en het doel aangeven. Zodat de gebruiker zelf de vrije wil heeft waar hij/zij voor benaderd wil worden. Op deze manier kunnen de gebruikers in verschillende lijsten, per onderwerp, worden afgevangen.

Dek je dus goed in en zorg dat je de targeting methodes benoemd in de privacy- en cookieverklaring. Onthoud dat de mensen die wel toestemming geven waarschijnlijk veel relevanter en dus waardevoller zijn.

Wil je meer weten over de AVG? Meld je dan hier aan voor ons kennisevent en volg deze blogreeks.

Bronnen:
Blog Marketingfacts
Blog DDMA
Webinar Online Tuesday

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s